Een ouder aan het woord

Wie Stamina een beetje volgt heeft al snel door dat de school hoog scoort op ‘sfeer en gezelligheid’. Leerlingen gaan respectvol met elkaar om, niemand wordt uitgesloten. De leerkrachten zijn gedreven en blijkbaar ook ‘cool’. Het is fijn om een gelukkig kind naar school te zien trekken en ik ben ervan overtuigd dat als je iets graag doet, je het dan ook beter doet. Er worden  boeiende, leuke, creatieve projecten uitgewerkt. Maar het zijn niet alléén de projecten die het verschil maken. Je voelt werkelijk bij alles dat er heel erg nagedacht is over de aanpak. Hoewel Stamina een nieuwe school is, is ze al volwassen, heel erg af. Vorige week had ik nog zo’n moment waarop ik dacht: “Het zit toch allemaal wel heel goed in elkaar”.

Anna had de griep. De dag dat ze terug naar school kon was er net een test van Wiskunde (ja, er zijn ook testen op Stamina ☺), onder andere over een deel van de leerstof die ze gemist had.

Ik hoor bij vriendinnen dat zo’n situaties bij hun kinderen voor stress zorgen: slechte punten voor een test halen je gemiddelde naar beneden, en niemand herinnert zich op het einde van het jaar dat je gewoon op een ongelukkig moment ziek was.

Ik wist dat die stress er op Stamina sowieso niet zou zijn door hun evaluatiesysteem. Als je een deel van de leerstof niet beheerst, dan krijg je voor dat specifieke leerdoel een ‘ongoing’. Dat betekent dat je die leerstof nog/opnieuw moet verwerken en dat je dat bij een volgende toets kan veranderen naar een check, double of zelfs triple check.

Maar groot was mijn verbazing toen ik plots de stem van Nico hoorde vanuit de zetel met de zieke. Ze was naar een filmpje aan het kijken waarin hij zeer helder uitlegde hoe je moet ‘ontbinden in factoren’.

‘Oh, zo handig!’ riep ik.

Twee tienerogen keken me spottend aan alsof ik een Neanderthaler was die verbaasd was omdat er water uit de kraan kwam.

‘Dat doen die altijd… ‘

‘Voor als je eens een les gemist hebt?’

“Nee, voor iedereen. Je kan vóór de les naar het filmpje kijken en dan beslissen of je nog verdere uitleg wilt tijdens een instructie of ineens naar de stille werkruimte gaat en aan de oefeningen begint. Dan moet je niet wachten tot iedereen het snapt, snap je?”...

Ik snapte het. Filmpjes waardoor de sterke leerlingen op hun eigen tempo door kunnen gaan, en wie even niet meer weet hoe het moet, kan het altijd herbekijken, en de zieken zijn ook meteen mee… Zo efficiënt dat het inderdaad heel vanzelfsprekend lijkt.

Zo typisch Stamina… En ik kan nog wel een aantal voorbeelden geven waardoor men op Stamina efficiënt, zelfstandig leert. Om het beste uit elke leerling te halen gebruiken ze alle moderne (maar ook goede oude) technieken.

Het is een school van deze tijd waar leren zelden saai is, maar meestal boeiend en uitdagend en we zijn enorm blij dat onze dochter zich daar elke schooldag aan kan laven.

Lien,
Mama van Anna